Teori-Teori Kaunseling
Teori Kaunseling Behaviorisme
Fungsi Teori :
(1) Menjelaskan suatu kejadian stlh buat pemerhatian
(2) Menguasai keadaan tertentu
(3) Buat ramalan (lihat cth MS 164)
Kepentingan Teori:
(1) Beri erti , keyakinan dan halatuju kpd kaunselor.
(2) Beri fokus kpd kaunselor apa yg hendak dilakukan pd klien
(3) Sebagai panduan merancang dan buat persediaan dlm proses kaunseling.
Komponen Teori Kaunseling Behaviorisme
(1) Komponen pertama : dpetik dari pelaziman klasik oleh Ivan Pavlov
(2) Komponen kedua ; pelaziman operan oleh BF Skinner (Ganjaran dan dendaan)
(3) Komponen ketiga ; terapi tingkah laku kognitif (tingkah laku dan cara berfikir)
Teori Personaliti Behaviorisme: (konsepnya)
(1) Personaliti disbbkn pkmbgn TL bukan disebabkan proses mantel.
(2) Personaliti ditentukan oleh persekitaran & pengalaman
(3) Pbezaan personaliti disbbkn pbezaan pengalaman
(4) Hubungan minda-jasad, jasad roh tiada kesahihan saintifik, hanya boleh diramal.
(5) Personaliti ada batasan genetik yg xboleh diubah ttp persekitaran & rangsangan dlmn mainkan peranan dlm membentuk personaliti.
Teori Personaliti berdasarkan prinsip skinner
(1) Buat ramalan situasi utk kuasai TL individu.
(2) xde TL b’shj, semuanya dipengaruhi persekitaran.
(3) Personaliti t’bntk dengan peneguhan
(4) TL blh diubah dgn melemah peneguhan (proses pelupusan)
(5) Personaliti boleh ditiru melalui role play (tiru idola / main peranan)
Strategi membantu Klien
(1) Role Play: Lakonan dengan bimbingan kaunselor Cth: murid malu-kaunselor boleh ajar cara beri pendapat.
Ada hadnya:
a) Bgntung pd kemahiran & kesungguhan kaunselor.
b) Kehendak klien sendiri utk alami, dgr, merasakan TL baru.
Faedah:
(a) Strategi mlatih perlakuan yg sukar dilakukan oleh individu.
(b) Teknik meluaskan kesedaran klien
(c) Melakukan TL yg sukar dgn selamat & terpimpin.
(2) Latihan Asertif: Teknik meningkatkan keyakinan diri
Kaedah:
(a) role play dan lakonan situasi (pasif, agresif, asertif) yg biasa klien buat.
(b) teroka dan takrifkan masalah.
(c) role play yg ditetapkan (baru/positif) berulang kali depan kaunselor
(d) laksanakan TL asertif positif berperingkat dalam realiti
(3) Token Ekonomi (hadiah): Beri hadiah material bernilai utk peneguhan TL bersesuaian.
Kaedah:
(a) Minta bantuan (guru, ibu bapa), jelaskan, buat komitmen matlamat Token Ekonomi.
(b) Pilih TL yg mudah diberi peneguhan dari mereka (guru, ibu bapa).
(c) Agihkan Token serta merta, adil dan konsisten.
(d) Token yg diagih masih mempunyai nilai peneguhan.
(e) TL yg diubah adlh juga TL dikehendaki di luar sekolah/rumah.
(4) Pengurusan, Pemantauan, Peneguhan Kendiri: Klien bekerjasama secara aktif dlm proses kaunseling.
Ciri2
(a) Klien berperanan aktif dlm setiap fasa kaunseling.
(b) Klien beri idea ikut arahan kaunselor yg bina langkah tntu utk membantu.
(c) Proses pemikiran klien diberi tumpuan.
(d) Klien dijangka berusaha berubah.
(e) Klien belajar peneguhan kendiri.
(f) Klien dipanggil utk memantau, mencatit, memberi peneguhan kendiri dan buat penjelasan.
(g) Kaunselor berperanan sebagai mentor dan bukan pakar.
Kaedah:
(a) Takrifkan masalah & tentukan matlamat (penting, realistik, difahami, blh diukur)
(b) Urus & pantau TL sasaran (rekodkan TL dgn alat yg sesuai; jam, alat perakam, kertas, pen)
(c) Perubahan suasana persekitaran (elak wujud suasana yg x dikehendaki) & ambil langkah sesuai (sedarkan apa yg sedang dilakukan, Mudahkan TL +ve, hadkan rangsangan tidak dikehendaki)
(d) Beri Peneguhan sesuai & Tentukan akibat yg bermakna (jangka pendek/panjang)
(e) Teruskan kejayaan & kira apa yg dicapai.
(Contoh: Kaitkan Proses individu gemuk nak turunkan berat badan)
Teori Kaunseling Pemusatan Insan
Pandangan Rogers: Manusia adalah positif dan bergerak kehadapan utk capai potensi diri yg cemerlang.
Konsep utama:
1) Fenomenologi: (individu b/tndk ikut pdngn sendiri)
2) Konsep Mengetahui:
(a) Subjektif; pengetahuan/mklmt utk rujukan diri.
(b) objektif; pengetahuan/mklmt yg diketahui & tlh disahkan oleh orang lain .
(c) interpersonal; pengetahuan luar dari sikap empati.
3) Struktur personaliti:
(a) Organisme ; Pusat segala pengalaman.
(b) Kendiri ; (gabungan pengalaman dan persepsi ) konsep kendiri yg diingini.
4) Proses pkmbgn personaliti: Individu cenderung berkembang kepada kesempurnaan kendiri.
5) Kecelaruan Psikologi: individu menjadi terbuka kepada pengalaman yg tidak defensive.
Konsep Kendiri Dlm Kaunseling Pemusatan Insan
1) Konsep keseluruhan persepsi, tersusun dan konsisten mewakili ciri individu dan hubungannya dgn org lain.
2) Kendiri idaman melibatkan persepsi dan makna berkaitan dgn kendiri yg dihargai individu , org yg signifikan dan masyarakat.
3) Kendiri sebenar adalah kendiri yg tidak berpura2.
Sikap Kaunselor dalam Kaunseling Pemusatan Insan
1) Kongruen atau keikhlasan; kaunselor tnjk sifat sbnrnya (tidak berpura2)
2) penerimaan tanpa syarat; anggap manusia dgn positif, blh berubah.
3) empati; pemahaman tepat dan empatik pada keadaan klien disebabkan pengalamannya
Kemahiran Asas Kaunseling Pemusatan Insan
1) Soalan terbuka/tertutup; Galak klien beri maklumat
2) Dorongan minima ; Dorongan spt angukkan yg menunjukkan kaunselor faham cerita klien
3) Prafrasa; Ceritakan semula cerita klien dgn perkataan sdiri utk tunjuk pemahaman.
4) Rumusan; Merangkumkan mklmt yang berkenaan sblm merespon.
5) Refleksi Perasaan; Merasai perasan klien utk galakan ia meluahkan perasaan.
6)Konfron/mencabar; Teknik spy klien melihat diri yg sebenarnya bukan hanya pada perkara yg baik sja.
7)Memfokus ; Kaunselor beri tumpuan, x berangan.
8)Refleksi makna; Keupayaan kaunselor memahami keseluruhan cerita t’msk p’kara yg x diceritakn klien.
Teori Kaunseling Terapi Rasional Emotif
-Dikembangkn pd 1960-an oleh Albert Ellis
-Berorientasikan penyelesaian bertumpu kpd peranan mental(cognition) ke atas emosi.
Pandangan Albert Ellis: manusia ada 2 jenis [sihat/tidak sihat]. Utk memahami kecelaruan TL, amat penting kita memahami hubungkait antara pemikiran,perasan & tingkah laku.
Tujuan :
• Membaiki & mengubah prilaku yg irasional & xlogis jadi rasional & logis agar dpt kembangkn dirinya.
• Mhilangkn gangguan emosional yg merosak.
• Utk mbangunkan Self Interest, Self Direction, Tolerance, Acceptance of Uncertainty, Fleksibel, Commitment, Scientific Thinking, Risk Taking, & Self Acceptance Client.
Konsep Utama [teori ABCDE]
(A) = activating experiences= peristiwa yg mrangsangkn / situasi hidup yg mencabar dan hal2 lain yg kita anggap sbg penyebab ketidakbahagiaan. Contohnya,seorang remaja lelaki yang putus cinta
(B) = beliefs = kepercayaan / reaksi kognitif yg timbul akibat situasi td. Bersifat irasional & merosakkan diri sendiri yg merupakan sumber ketidakbahagiaan kita.
(C) = consequense = emosi2 negatif spt panik, dendam & amarah krna depresi yg bersumber dr keyakinan [kesan pdgn org suka/xsuka dkt kita]
(D)= dispute = usaha lwn kepcayaan yg x rasional / negatif, kmdian ganti dgn kepercayaan yg rasional / positif.
(E) = effects = mbntk kepcayaan rasional yg b’bentuk falsafah yg berkesan atau pemikiran positif.
Peranan Kaunselor:
• Ajar kenal pasti kepcayaan yg xrasional & ganti dgn yg rasional
• Xambil peduli hal lampau, pntg hal akan dtg
Teknik Kaunseling
1. Teknik kognitif [domain ABCDE]
2. Teknik emotif [fokus pd domain emosi klien]
3. Unsur kecindan, imaginasi & sbgnya diguna utk tmbh motivasi klien
Tahap2 Dalam Kaunseling
1. Membina hubungan
• Wujudkn suasana menggalakkn interaksi
• Menentukn mtlmt awal
o Bstuju mtlmt awal
o Kurgkn kekeliruan klien
• Menstruktur hbgn
o Jlskn pd klien proses kaunseling
o Jangka masa, pjlnan kaunseling
• Membina kepercayaan
o Peranan kaunselor [knsep, etika, rahsia]
2. Penerokaan
• Skop mslh: [didgr dgn teliti/aktif oleh kaunselor]
o Mengenalpasti masalah sebenar
o Kenalpasti konteks dan persekitaran masalah
o Menilai kaedaan dan kenalpasti orang lain yang terlibat
o Anggaran masalah klien dan kesan kepada orang lain
• Aras Kefungsian Klien
• Keadaan kefungsian klien dgn persekitaran :
o Keadaan kperluan fisiologi /psikologi klien /emosi
o Klien boleh berfungsi pada aras yang sesuai
o Boleh berhubung / komunikasi dengan orang yang signifikan
o Perlu sedar kekuatan / kelemahan klien
• Memahami corak klien bertindak dan berfikir
• Memahami kekuatan klien
• Menganalisis
• Meningkatkn kesedaran klien thdp mslh
3. Buat keputusan
• Diperstujui scr bersama
• Bersetuju dgn pndktn & strategi yg digunakan
• Dipengaruhi persekitaran
Kaunselor:
o Pengalaman/pengetahuan
o Aras komunikasi
o Tumpuan perhatian
Klien:
o Jenis mslh
o Cara hadapi mslh
o Demografi
o Tret personaliti
o Budaya& ltr blkg klien
4. Pelaksanaan
Kaunselor
• Bimbing & bantu klien bfungsi lbh efektif
• Guna pendktn sesuai
• Tumpuan kpd ksdrn klien [JERI]
Fktor mempengaruhi kb’ksanan proses knsling:
o Pengaruh orang terdekat
o Sumber bantuan lain
o Pengalaman
o Risalah dan artikel
o Pengetahuan kaunselor
5. Tamat Sesi kaunseling
• Penilaian Kemajuan Kaunseling
• Isu Kebergantungan
• Cara Mengekalkan pertumbuhan klien selepas kaunseling
• Semakan Laporan
No comments:
Post a Comment