Bimbingan dan Kaunseling
Konsep Asas Bimbingan, Kaunseling & Psikoterapi
• Bimbingan - memberi nasihat, panduan, pengajaran kepada pelajar yang memerlukan
• Kaunseling – membantu klien menolong diri sendiri mengatasi kebuntuan, kekusutan fikiran dan perasaan
• Psikoterapi – pemulihan kekeliruan mental (cth : skizofrenia, psikopath, penyakit mental (rawatan psikologi)
Matlamat Bimbingan dan Kaunseling
• Memberi bimbingan, panduan, saranan, nasihat – utk selesai mslh peribadi.
• tempat klien meluahkan, berkongsi, menganalisis, merasa, berfikir dan klien membuat tindakan.
• Kaunselor hanya perlu mendengar, memahami, membimbing, bersama memikirkan alternatif tindakan yang boleh klien pilih
• Memupuk klien menyesuaikan dengan masalah kendiri, menguasai pelbagai kemahiran asas, kesedaran, keinsafan, penyesuaian, adaptasi kendiri.
Objektif Bimbingan dan Kaunseling
• Membimbing pelajar/klien fahami dn bentuk nilai & T/L.
• Melayan keperluan pelajar ke arah perkembangan potensi diri.
• Memahami kekuatan dan kelemahan – menyesuaikan diri dgn kebolehan, memilih, merancang dan bertindak berkesan.
• Tabah hati, sabar, redha dan berkeyakinan
• Menyedarkan klien bahawa ada orang yang sudi mendengar, berkongsi dan membantu.
• Membuat pemilihan yang bersesuai dan tepat dengan keupayaan, kebolehan, minat diri – kerjaya. akademik, mata pelajaran, elektif, jurusan – potensi, kebolehan, minat dan keupayaan diri.
• Perubahan tingkahlaku bermasalah – yang bersesuaian
• Klien punyai konsep kendiri yang positif.
• Tunjuk ajar dari segi akademik, tingkatkan prestasi
• Membangkitkan semangat, kesedaran dan motivasi
Sebab2 Kaunseling Diberi
• Sukarela
• Dijemput
• Dirujuk
Prinsip B&K
• Penerimaan tanpa syarat – xkira ltr blkg
• Kerjasama semua pihak-kaunselor, klien, pihak sekolah, ibubapa dan persekitaran.
• Ikut prosedur/prturan/ttacara yg ditetapkn. Dirancang secara sistematik dan teratur.
• Kaunseling: hbgn antra klien dgn kaunselor secara sistematik,mesra, yakin, percaya.
• Proses kaunseling tidak boleh dipaksa, iaitu secara sukarela.
• dijlnkn dlm bilik yg dikhaskan.[selesa, kondusif & terapuitik]
• segala maklumat adalah sulit. blh ddedahkn kpd pihak yg di p’tanggungjawabkn.
• Sesi kaunseling dilakukan antara kaunselor dengan klien sahaja. Segala perkara yang dibincangkan perlu diahsiakan.
• Tindakan susulan perlu dilakukan selepas sesi kaunseling dijalankan, bg memastikan mslh yg dihadapi oleh klien mndpt perhatian proses perawatan, pemulihan dan tindakan sewajarnya.
• Proses kaunseling hanya boleh diuruskan oleh kaunselor terlatih, mahir & bertauliah.
Keperluan Bimbingan dan Kaunseling
1. Tujuan B&K
• Sebagai pembetulan,nasihat dan pandangan yang membina
• Membangunkan dan menghasilkan perubahan yang positif dalam diri klien
• Menjadikan kilen lebih stabil dan produktif
• Memenuhi potensi dan seterusnya menjadi seorang yang berjaya
• Membantu membuat penyesuaian kehidupan tanpa banyak penderitaan
• mempertingkatkan perkembangan diri klien supaya dapat mencapai tahap kesihatan mental yang maksima
2. Mengapa B&K diperlukan
• beri maklumat baru
• menggalakkan celik akal [fahami diri & persekitaran]
• beri sokongan [emosi dll]
• penyelesaian konflik
• membuat keputusan
Bidang2 B&K
• bidang peribadi/sosial
• bidang pendidikan
• bidang kerjaya
Jenis2 Perkhidmatan Bimbingan
• Individu: scr bsemuka
Pendekatan:
• Bimbingan krisis/mslh
• Pencegahan/pengawalan
• Pkmbgn diri
• Penyediaan kemudahan
• Kelompok: scr b’semuka, kmpln yg sama mslh
Langkah-langkah:
• Pembentukan kumpulan
• Teknik sumbang saran
Jenis2 Kaunseling
1. Kaunseling Individu
Tujuan
• jalin hbngn baik antara kaunselor dengan klien.
• bantu bina kemahiran dan keyakinan
• bantu buat keputusan yang rasional.
• selesaikan mslh dgn bkesan / cegah mslh kritikal timbul,
• ubah tingkah laku negatif kpd positif.
Jenis Kaunseling Individu
Perkmbgn, Pencegahan, Pemulihan & Krisis
Peringkat2 Asas Kaunseling Individu: Prcangan, Sesi Kaunseling & Tindakan Susulan
Perancangan
-Permulaan [bina hbgn]: mula temubual
Sesi Kaunseling
-Peringkat Penerokaan: gmbrn mslh klien
-kenal pasti punca masalah
-Cari Alternatif Selesai Masalah [strategi/tndkn]
-Rumusan
Tindakan Susulan
-mengesan dan mengenalpasti tindakan alternatif yang telah diambil oleh klien. Melalui pemerhatian, perjumpaan susulan, maklum balas.
2. Kaunseling Kelompok
Tujuan:
• Bantu peroleh keyakinan diri
• Dpt bfkir scr terbuka & jujur thdp pdgn org lain
• Elak sifat menunjuk2
• Mngjr cr menghargai diri & org lain
• Menuju sesuatu yg asli & murni
• Menjauhkn diri dari hasutan luar
• Menyemai perasaan diterima & menerima
• Buat kputsn yg rasional & tepat
• Meningkatkn kmhrn sosial
Jenis2 Kaunseling Kelompok
• Merancang dan menyelaras aktvt
• Pemilihan mata pelajaran elektif [spm/stpm]
• Konferensi keluarga dan kem motivasi
Peringkat2 Kaunseling Kelompok
1. Orientasi dan pendedahan diri [ice breaking]
2. Konflik dan konfrontasi [perasaan gundah gulana]
3. Pkmbgn hbgn rapat & integrasi [kata2 positi/motivasi]
4. Pengeluaran, kejyaan, penyelesaian mslh
5. Kptsn, peraturan, penamatan
3. Kaunseling Konferensi Keluarga
Tujuan
• Menjalin hubungan baik dengan ibu bapa / penjaga demi kemajuan pelajar.
• Menghubungi ibu bapa / penjaga jika kemajuan pelajar merosot
• Menjadi penyelaras program orientasi untuk pelajar-pelajar dan ibu bapa.
• Mengadakan konsultasi kaunseling keluarga jika permasalahan berpunca daripada dalaman keluarga.
Objektif
• Meningkatkan kesedaran dan kefahaman ibu bapa terhadap perkhidmatan B&K.
• Mendapatkan sokongan dan penyertaan ibu bapa untuk menjayakan program atau aktiviti yang dirancangkan untuk anak mereka.
Perancangan, Pengurusan & Pelaksanaan
i. Pendekatan melalui program keibubapaan: rcgn prog drpd cdgn ibubapa
ii. Prinsip asas pmbljrn dewasa: kndgn aktvt hdklh matang
iii. Penganalisisan isu masalah:kenalpasti & analisis isu mslh anak mereka
iv. Peringkat pkmbgn percngan: kaunselor main peranan sbg pemudahcara, fasi / pembimbing
Etika Kaunselor
1. Menghormati kehormatan klien dan meningkatkan kebajikannya.
2. Hubungan dan maklumat kaunseling disimpan sulit
3. Segala rekod, nota, data ujian, rakaman dan lain-lain dianggap maklumat profesional
4. Klien harus diberitahu segala keperluan dan keadaan kaunseling
5. Kaunselor boleh berunding dengan ahli profesional lain.
6. Harus memberhentikan kaunseling jika tidak boleh membantu klien lagi
No comments:
Post a Comment