Followers

Tuesday, May 24, 2011

EDU 3107 kemahiran2 dlm B&K

Kemahiran Melayan dan Mendengar
Cara Melayan Kanak-kanak
S-face the othe squarely: pndg terus kea rah kanak2
H-heads nod: anggukkn kepala
O-Adapt an open posture: kddkn bdn terbuka
V-Verbal following: pengesanan scr verbal
E-Speech: percakapan
L-Lean toward the other: condong bdn ke dpn
E-Make eye contact: kontek mata
R-Be relatively relaxed: dlm keadaan relaks.

Cara mendengar scr aktif
Usaha utk memahami klien sblm difahami
Xbsifat menghukum
Beri tumpuan sepenuhnya
Guna kesenyapan

Kemahiran mendengar asas
Soalan terbuka
Parafasa
Refleksi perasaan
Dorongan minima
Meminta penjelasan
Merumus
Menyemak persepsi

Kemahiran mendengar lanjutan
Penstrukturan
mencungkil

Kemahiran Intepretasi Tingkah Laku Bukan Lisan
[mimik muka, isyarat tgn, kddkn badan]

Cara Menginterpretasikan TL bukan lisan
T/balas semulajadi: kontek mata, sentuhan dll
Perasaan teransang: kontek mata, nada suara dll
Sifat dominan: imbangan kuasa dlm satu2 perhubungan.

Kemahiran Memberi Tindak Balas
Contoh Tindak Balas:
Beri motivasi
Beri galakan
Cabar secara +ve
Beri pujian
Anggukn kepala & dorongan minima
Bertanyakan soalan




Perkara Penting Dalam Memberi TB
Konfrontasi: sekiranya ada keserasian
Kemahiran mentafsir
Kemahiran menyokong

Kemahiran Mengenal Pasti Masalah

Kemahiran Melaksana Intervensi
Perkembangan
Pencegahan
Pemulihan
Krisis

Intervensi Kaunseling Kanak-Kanak

Terapi Bermain
Kelebihan:
Kanak2 diberi peluang buat keputusan sendiri
Blh lahirkn perasaan xsedar & bercirikan fantasi
Bekalkn tmpt slmt utk luahkn perasaan

Ciri2
Yakin diri
Gemar bermain/suka seronok
Blh dipercayai
Bsifat terbuka & jujur
Sifat menerima
Selesa dgn kanak2
Ada kesedaran kendiri

Prinsip terapi bermain yg bersifat bukan mengarah
Terima kanak2 tanpa syarat
Sedia terima hakikat
Sifat xmengarah
Hormat kanak2 blh selesaikn mslh
Peka kpd perasaan yg dilahirkan kanak2

Proses terapi bermain
Rasa diterima krn hbgn erat yg terbina
Luahkn perasaan yg terpendam
Penerokaan peristiwa/perhubungan interpersonal yg mencetuskn pemikiran & perasaan < selesa
Btndak ke atas alternatif penyelesaian yg dipilih & terus cuba hgga berjaya

Persediaan utk laksanakan terapi bermain
Bilik terapi bermain
Media mainan, kategori
o Mainan mencirikan kehidupan sbnr
o Mainan mencirikn luahan perasaan agresif
o Mainan mencirikn luahan perasaan & kreativiti

Teknik terapi bermian
Bermain dgn anak patung
Bermain dgn boneka
Bermain pasir
Jenis2 Main:
main solitary(sendiri)
main parallel(selari)
main asosiatif
main koperatif

Permainan Sosial
Jenis-jenis :

Main Unoccupied – tidak bermain dengan apa-apa alatan tetapi hanya berada dalam kawasan permainan
Main Solitary – bermain seorang diri tanpa menghirau orang lain
Main Onlooker – memerhati rakan-rakan bermain
Main Parallel – bermain sendirian,menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakan serta tanpa berbincang, kongsi alat main sendiri
Main Associative – bermain sendirian tetapi berinteraksi, bertanya dan meminjam alatan dengan rakan
Main Cooperative – bermain dan bekerjasama dalam kumpulan

Jenis permainan kognitif :

Main simbolik

- menggunakan imaginasi dan main peranan
- gunakan objek atau peranan yang mewakili objek atau peranan sebenar - belajar tentang peranan masa depan, menyelesaikan masalah, menghayati nilai moral dan budaya

Main berfungsi

- melibatkan gerak balas aktiviti otot spt. membaling, melontar, mengetuk
- menggunakan alat spt. Kotak, kayu, bola
- mempunyai ciri pengulangan, manipulasi, peniruan, penerokaan

Main konstruktif

- melibatkan pembinaan pengetahuan dan mengenali dunia
- guna bahan untuk hasilkan ciptaan atau kreativiti
- alat yang digunakan bukan dalam keadaan asli ttp. Untuk membina sesuatu yang lain

Main berperaturan

- permainan formal yang melibatkan peraturan yang ditetapkan
- peraturan juga boleh dicipta sendiri secara bersama
- peraturan boleh diubahsuai mengikut lokasi atau daerah
- memperkembangkan kanak-kanak dari aspek sosial dan emosi spt. mematuhi peraturan, mengambil giliran, menghormati rakan, berkomunikasi, berkompromi dsb.

Terapi Bercerita

Ciri2:
Dlm bentuk penyampaian
Berbentuk naratif [cerita]
Sumber hiburan, pendidikan, pengekalan budaya, dan pemupukan nilai-nilai murni
Elemen penting – nilai moral dalam isi kandungan cerita.
Motivasi intrinsik- gemar mendengar cerita, suka bertanya dan bersikap ingin tahu.
Paling berkesan untuk kaunseling kanak-kanak yang bermasalah tingkah laku.

Prinsip:
Memilih cerita yang sesuai
Menghafal isi-isi penting
Sediakan alat bantu mengajar
Kesediaan pelajar
Murid boleh melihat dengan jelas wajah dan ekspresi guru
Mulakan cerita dengan suara yang menarik dan penuh emosi
Pandangan terus ke muka murid secara bergilir-gilir
Pastikan suara jelas dan lantang
Kad-kad perkataan dan gambar harus digunakan untuk membantu murid memahami isi cerita dengan lebih jelas
Mengemukakan soalan semasa sesi bercerita kepada murid
Ayat dan perkataan mudah difahami murid
Disampaikan dengan gerak-geri secara semulajadi
Aktiviti susulan

Terapi Seni

Kelebihan terapi seni
membantu pkmbgn bahasa
aktvt pemikirn yg me?kn nilai kekuatan kanak2
memaparkn memori kanak2
mengekalkkn pengalaman & perasaan kanak2
bkn satu bahasa yg linear
bsifat universal & normal bg semua kanak2

Prinsip terapi seni
boleh dimainkn oleh semua kanak2
seni adlh perkara harian kanak2
digunakn utk cungkil bakat/kekuatan potensi kanak2
ikut pendpt kanak2. Mereka lbh tahu apa yg mereka nk katakan
sediakn bhn seni yg cukup utk mereka
penglibatan ibubapa adlh sedikit

Matlamat Utama terapi seni
komunikasi
sense of self [ ]
sensory awareness
relationship

Terapi Muzik










Kaunseling Biblio
Terapi ini melibatkan penggunaan buku-buku untuk membantu individu menyelesaikan masalah.
Merupakan satu teknik menstruktur interaksi antara kaunselor dengan klien.
Pemudahcara dengan klien berasaskan perkongsian secara mutual dengan idea literatur yang dibaca.

Konsep Utama
Unsur kesejagatan
Identifikasi
Catharsis
Celik akal
Penyelesaian masalah

Rasional
Memupuk konsep kendiri positif individu
Menambahbaik kefahaman tingkah laku manusia dengan motivasi
Memupuk penilaian dan refleksi kendiri individu secara jujur
Melepaskan tekanan emosi atau mental
Menunjukkan kepada klien terdapat pelbagai cara bagi menyelesaikan masalah yang dihadapinya
Menimbulkan minat terhadap peristiwa yang berlaku di sekeliling
Menolong individu merancang tindakan konstruktif untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya
Menujukkan kepada klien bukan dirinya sahaja yang menghadapai masalah tersebut
Menolong individu membincangkan masalah secara senang hati

Kaedah Pelaksanaan
Memotivasikan individu menyertai aktiviti pengenalan
Mempunyai masa yang cukup untuk membaca bahan berkaitan
Membenarkan masa refleksi dan penilaian
Menyediakan masa tindakan susulan
Penutup merangkumi penilaian kaunselor dan penilaian klien

Jenis Buku
Cerita pendek
Biografi
Buku bantu-kendiri
Cerita dongeng
Buku gambar

Kebaikan :
Bagus untuk individu yang tidak boleh ditegur/ cepat terasa, proses dalaman secara tidak langsung.
• Memupuk sikap membaca
• Konsep ‘do it yourself’

Kelemahan :
•Tidak boleh dijalankan kepadaindividu yang tidak boleh membaca.
•Lebih efektif kepada individu yang lebih dewasa, lebih matang untuk memahami dan mengaplikasi apa yang dibaca.















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Text-Ads