Kemahiran Melayan dan Mendengar
Cara Melayan Kanak-kanak
S-face the othe squarely: pndg terus kea rah kanak2
H-heads nod: anggukkn kepala
O-Adapt an open posture: kddkn bdn terbuka
V-Verbal following: pengesanan scr verbal
E-Speech: percakapan
L-Lean toward the other: condong bdn ke dpn
E-Make eye contact: kontek mata
R-Be relatively relaxed: dlm keadaan relaks.
Cara mendengar scr aktif
• Usaha utk memahami klien sblm difahami
• Xbsifat menghukum
• Beri tumpuan sepenuhnya
• Guna kesenyapan
Kemahiran mendengar asas
• Soalan terbuka
• Parafasa
• Refleksi perasaan
• Dorongan minima
• Meminta penjelasan
• Merumus
• Menyemak persepsi
Kemahiran mendengar lanjutan
• Penstrukturan
• mencungkil
Kemahiran Intepretasi Tingkah Laku Bukan Lisan
[mimik muka, isyarat tgn, kddkn badan]
Cara Menginterpretasikan TL bukan lisan
• T/balas semulajadi: kontek mata, sentuhan dll
• Perasaan teransang: kontek mata, nada suara dll
• Sifat dominan: imbangan kuasa dlm satu2 perhubungan.
Kemahiran Memberi Tindak Balas
Contoh Tindak Balas:
• Beri motivasi
• Beri galakan
• Cabar secara +ve
• Beri pujian
• Anggukn kepala & dorongan minima
• Bertanyakan soalan
Perkara Penting Dalam Memberi TB
• Konfrontasi: sekiranya ada keserasian
• Kemahiran mentafsir
• Kemahiran menyokong
Kemahiran Mengenal Pasti Masalah
Kemahiran Melaksana Intervensi
• Perkembangan
• Pencegahan
• Pemulihan
• Krisis
Intervensi Kaunseling Kanak-Kanak
Terapi Bermain
Kelebihan:
• Kanak2 diberi peluang buat keputusan sendiri
• Blh lahirkn perasaan xsedar & bercirikan fantasi
• Bekalkn tmpt slmt utk luahkn perasaan
Ciri2
• Yakin diri
• Gemar bermain/suka seronok
• Blh dipercayai
• Bsifat terbuka & jujur
• Sifat menerima
• Selesa dgn kanak2
• Ada kesedaran kendiri
Prinsip terapi bermain yg bersifat bukan mengarah
• Terima kanak2 tanpa syarat
• Sedia terima hakikat
• Sifat xmengarah
• Hormat kanak2 blh selesaikn mslh
• Peka kpd perasaan yg dilahirkan kanak2
Proses terapi bermain
• Rasa diterima krn hbgn erat yg terbina
• Luahkn perasaan yg terpendam
• Penerokaan peristiwa/perhubungan interpersonal yg mencetuskn pemikiran & perasaan < selesa
• Btndak ke atas alternatif penyelesaian yg dipilih & terus cuba hgga berjaya
Persediaan utk laksanakan terapi bermain
• Bilik terapi bermain
• Media mainan, kategori
o Mainan mencirikan kehidupan sbnr
o Mainan mencirikn luahan perasaan agresif
o Mainan mencirikn luahan perasaan & kreativiti
Teknik terapi bermian
• Bermain dgn anak patung
• Bermain dgn boneka
• Bermain pasir
Jenis2 Main:
main solitary(sendiri)
main parallel(selari)
main asosiatif
main koperatif
Permainan Sosial
Jenis-jenis :
Main Unoccupied – tidak bermain dengan apa-apa alatan tetapi hanya berada dalam kawasan permainan
Main Solitary – bermain seorang diri tanpa menghirau orang lain
Main Onlooker – memerhati rakan-rakan bermain
Main Parallel – bermain sendirian,menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakan serta tanpa berbincang, kongsi alat main sendiri
Main Associative – bermain sendirian tetapi berinteraksi, bertanya dan meminjam alatan dengan rakan
Main Cooperative – bermain dan bekerjasama dalam kumpulan
Jenis permainan kognitif :
Main simbolik
- menggunakan imaginasi dan main peranan
- gunakan objek atau peranan yang mewakili objek atau peranan sebenar - belajar tentang peranan masa depan, menyelesaikan masalah, menghayati nilai moral dan budaya
Main berfungsi
- melibatkan gerak balas aktiviti otot spt. membaling, melontar, mengetuk
- menggunakan alat spt. Kotak, kayu, bola
- mempunyai ciri pengulangan, manipulasi, peniruan, penerokaan
Main konstruktif
- melibatkan pembinaan pengetahuan dan mengenali dunia
- guna bahan untuk hasilkan ciptaan atau kreativiti
- alat yang digunakan bukan dalam keadaan asli ttp. Untuk membina sesuatu yang lain
Main berperaturan
- permainan formal yang melibatkan peraturan yang ditetapkan
- peraturan juga boleh dicipta sendiri secara bersama
- peraturan boleh diubahsuai mengikut lokasi atau daerah
- memperkembangkan kanak-kanak dari aspek sosial dan emosi spt. mematuhi peraturan, mengambil giliran, menghormati rakan, berkomunikasi, berkompromi dsb.
Terapi Bercerita
Ciri2:
• Dlm bentuk penyampaian
• Berbentuk naratif [cerita]
• Sumber hiburan, pendidikan, pengekalan budaya, dan pemupukan nilai-nilai murni
• Elemen penting – nilai moral dalam isi kandungan cerita.
• Motivasi intrinsik- gemar mendengar cerita, suka bertanya dan bersikap ingin tahu.
• Paling berkesan untuk kaunseling kanak-kanak yang bermasalah tingkah laku.
Prinsip:
• Memilih cerita yang sesuai
• Menghafal isi-isi penting
• Sediakan alat bantu mengajar
• Kesediaan pelajar
• Murid boleh melihat dengan jelas wajah dan ekspresi guru
• Mulakan cerita dengan suara yang menarik dan penuh emosi
• Pandangan terus ke muka murid secara bergilir-gilir
• Pastikan suara jelas dan lantang
• Kad-kad perkataan dan gambar harus digunakan untuk membantu murid memahami isi cerita dengan lebih jelas
• Mengemukakan soalan semasa sesi bercerita kepada murid
• Ayat dan perkataan mudah difahami murid
• Disampaikan dengan gerak-geri secara semulajadi
• Aktiviti susulan
Terapi Seni
Kelebihan terapi seni
• membantu pkmbgn bahasa
• aktvt pemikirn yg me?kn nilai kekuatan kanak2
• memaparkn memori kanak2
• mengekalkkn pengalaman & perasaan kanak2
• bkn satu bahasa yg linear
• bsifat universal & normal bg semua kanak2
Prinsip terapi seni
• boleh dimainkn oleh semua kanak2
• seni adlh perkara harian kanak2
• digunakn utk cungkil bakat/kekuatan potensi kanak2
• ikut pendpt kanak2. Mereka lbh tahu apa yg mereka nk katakan
• sediakn bhn seni yg cukup utk mereka
• penglibatan ibubapa adlh sedikit
Matlamat Utama terapi seni
• komunikasi
• sense of self [ ]
• sensory awareness
• relationship
Terapi Muzik
Kaunseling Biblio
Terapi ini melibatkan penggunaan buku-buku untuk membantu individu menyelesaikan masalah.
Merupakan satu teknik menstruktur interaksi antara kaunselor dengan klien.
Pemudahcara dengan klien berasaskan perkongsian secara mutual dengan idea literatur yang dibaca.
Konsep Utama
Unsur kesejagatan
Identifikasi
Catharsis
Celik akal
Penyelesaian masalah
Rasional
• Memupuk konsep kendiri positif individu
• Menambahbaik kefahaman tingkah laku manusia dengan motivasi
• Memupuk penilaian dan refleksi kendiri individu secara jujur
• Melepaskan tekanan emosi atau mental
• Menunjukkan kepada klien terdapat pelbagai cara bagi menyelesaikan masalah yang dihadapinya
• Menimbulkan minat terhadap peristiwa yang berlaku di sekeliling
• Menolong individu merancang tindakan konstruktif untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya
• Menujukkan kepada klien bukan dirinya sahaja yang menghadapai masalah tersebut
• Menolong individu membincangkan masalah secara senang hati
Kaedah Pelaksanaan
• Memotivasikan individu menyertai aktiviti pengenalan
• Mempunyai masa yang cukup untuk membaca bahan berkaitan
• Membenarkan masa refleksi dan penilaian
• Menyediakan masa tindakan susulan
• Penutup merangkumi penilaian kaunselor dan penilaian klien
Jenis Buku
Cerita pendek
Biografi
Buku bantu-kendiri
Cerita dongeng
Buku gambar
Kebaikan :
Bagus untuk individu yang tidak boleh ditegur/ cepat terasa, proses dalaman secara tidak langsung.
• Memupuk sikap membaca
• Konsep ‘do it yourself’
Kelemahan :
•Tidak boleh dijalankan kepadaindividu yang tidak boleh membaca.
•Lebih efektif kepada individu yang lebih dewasa, lebih matang untuk memahami dan mengaplikasi apa yang dibaca.
No comments:
Post a Comment