Peranan Guru Biasa Sebagai Guru Pembimbing
Pengumpulan Maklumat Murid
Inventori dan Rekod
• Menyediakan dan mengendalikan fail bimbingan bagi setiap pelajar.
• Mengumpul & merekodkan penilaian, pentafsiran minat, potensi diri pelajar – halatuju kerjaya
• Menyelaras, menjaga dan mengemaskinikan rekod pelajar.
• Memberi maklumat ttg pencapaian, kemajuan & prestasi pembelajaran pljr bmslh utk pemulihan
• Menjalankan kaji selidik yang difikirkan perlu atau berguna untuk membantu perkembangan pelajar.
• Inventori yang disediakan oleh perkhidmatan B&K spt Inventori Minat Kerjaya, Inventori Personaliti Diri, Inventori Nilai Pekerjaan dan Rekod Sulit Pelajar.
Teknik Pengumpulan Maklumat Diri Murid
• Maklumat sulit dan hal peribadi pelajar, pencapaian akademik, aktiviti kokurikulum.
Jenis ujian utk kumpul maklumat pelajar spt
• Ujian Pencapaian Akademik, Ujian Kecerdasan, Ujian Kecenderungan Bakat, Ujian Minat, Ujian Personaliti, Ujian Saringan, Ujian Diagnostik dan Ujian Aptitud Khas utk bakat kesenian, kebolehan
Jenis Bukan Ujian
• Kajian Dokumen – Dokumen Utama, spt autobiografi pelajar, anekdot dan kad kumulatif. Dokumen skunder spt laporan bertulis, temu bual, pemerhatian, biografi pelajar, laporan guru dan senarai semak.
• Soal Selidik
• Teknik Pemerhatian
• Rekod Anekdot [lprn/komen thdp pljr]
• Sosiometri: meneliti hubungan sosial dan psikologi antara individu di dalam kumpulan.
• Sosiogram:suatu jenis gambar rajah yg dibentuk hasil drpd penelitian ke atas hbgn sosial antara pelajar dgn kumpulan tertentu
• Sosiometri ialah meneliti hubungan sosial dan psikologi antara individu di dalam kumpulan. Sosiogram ialah suatu jenis gambar rajah yang dibentuk hasil daripada penelitian ke atas hubungan sosial antara pelajar dengan kumpulan tertentu
• Kad himpunan 001:Kad Rekod Persekolahan
• Kad himpunan 002:Kad Rekod Peribadi (SULIT)
• Kad di atas diperkenalkan sejak thn 1967 bagi sekolah rendah dan menengah.
• Maklumat Kad M001 – butir-butir pelajar, keluarga, rekod kedatangan sekolah, kegiatan kokurikulum, keputusan ujian, peperiksaan sekolah, Biasiswa , hadiah kewangan, bantuan akademik, hadiah akademik/kokurikulum.
• Maklumat Kd M002 – sifat-sifat diri, minat/kecenderungan pelajar, pilihan pekerjaan, cita-cita, temu ramah dengan pelajar, temu ramah dengan ibu bapa, rekod kesihatan pelajar dan rekod penyakit kronik.
Mengenal Pasti Masalah Kanak-Kanak
Faktor masalah dikalangan kanak-kanak
1 . P & P – perkembangan kognitif tidak selaras dengan kokurikulum yang disediakan
2. Pedagogi pengajaran guru yang lemah.
3. Bahan P& P kurang menarik minat murid.
4. Faktor Peribadi
Contoh :
• helah bela diri
• kemiskinan
• kewangan
• pengaruh rakan sebaya (sangat dominan dengan masalah dengan, besar impaknya kepada murid-murid )
• Masalah komunikasi
5. Faktor Mental
• tak cukup bulan (aktif /lembab)
• lemah otak
• pengurusan diri
• malas berfikir
• masalah 3M
6. Faktor Fizikal
• kurang sihat
• kurang zat
• bantu keluarga cari nafkah
• masalah kecacatan.
7. Faktor psikologi
• masalah emosi phobia.
• trauma.
• benci.
• penggeli
• berdendam
• keliru.
No comments:
Post a Comment