Followers

Monday, August 22, 2011

novalis terkemuka negara kembali kerahmatullah al-fatihah Utz Azizi Abdullah

GEORGE TOWN, 21 Ogos (Bernama) - Popular novel Azizi Abdullah, yang dimasukkan ke dalam Unit Rawatan Rapi di Hospital Pulau Pinang pada Ogos 11, meninggal dunia di hospital pagi ini.

Utusan Pengguna assistant editor, Mohd Ridzuan Mohamad, ketika dihubungi, berkata keadaan yang berusia 69 tahun Azizi, yang dimasukkan ke hospital sejak Mac dan menjalani pembedahan jantung pada bulan April, telah menjadi tidak stabil berikutan kencing manis serangan bakteria, dan masalah buah pinggang dan meninggal dunia di 7,50 pagi hari ini.

Azizi, guru Pengajian Islam bekas, dikenali bagi novel yang bertajuk "Seorang Tua di Kaki Gunung" selepas ia telah dijadikan teks sastera wajib untuk pelajar Tingkatan Lima 20 tahun yang lalu.

Mohd Ridzuan berkata badan Azizi telah dihantar pulang di Taman Bersatu, Kulim, Kedah dan dijangka dikebumikan selepas solat Zohor.

Setelah bersara sebagai seorang guru, Azizi, selain aktif menulis novel dan satira politik, berkhidmat sebagai editor Utusan rencana publised oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

Dua novel terbaru beliau, 'Anak Belantera' dan 'Ribut Cinta', klik rak beberapa bulan yang lalu.

- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Text-Ads