Followers

Monday, November 7, 2011

Pembelajaran Kontekstualisme dan kontruktivisme.

a) Pembelajaran Kontekstualisme
Definisi – Satu kaedah pemeblajaran yg menggabungkan isi kandungan dgn pengalaman harian individu, masy. Dan alam pekerjaan melibatkan aktiviti hand-on dan mind-on.
Ciri-ciri:
-dapat proses maklumat baru dgn cara yg bermakna dlm rangka minda.
- maklumat disampaikan dlm konteks pelbagai dan bermakna
-guru mewujudkan kepelbagaian persekitaran pembelajaran.

b) Pembelajaran Konstruktivisme
Definisi – Pengetahuan, idea, konsep dibina secara aktif oleh individu yg berfikir berdasarkan pengetahuan sedia ada melalui proses metakognitif.
Ciri2
-Penglibatan- simulasi perasaan ingin tahu
-Penjelajahan – guna pend. Inkuiri utk menjelajah dan menyiasat
-Penerangan- definisi konsep dan penyataan
-Penghuraian – menghubungkait sesuatu kemahiran / konsep
-Penilaian – menilai pemahaman pelajar melalui demotrasi pemhaman dan kemahiran.

Peranan guru- Fasilitator, pembimbing, mengenalpasti masalah, berfikiran terbuka, mencabar persepsi murid, beri masa yg secukupnya, tahu melaksanakan pembelajran koperatif.

Peranan murid – sikap bertanggungjawab , memnpunyai inisiatif kemuka isu , adakan perbincangan , mencabar hipotesis yg telah dibuat, perlu mempunyai kemahiran maklumat dan penggunaan teknologi .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Text-Ads